W naszej szkole najważniejszy jest uczeń i jego problemy. Dlatego:
- dostosowujemy oddziaływania do indywidualnych potrzeb
- rozwijamy zdolności i minimalizujemy deficyty
- uczymy samoakceptacji i podnosimy poczucie własnej wartości
- rodziców zapraszamy do współdecydowania o życiu szkoły
Kadra pedagogiczna pracująca w naszej szkole, to w nauczyciele z przygotowaniem specjalistycznym tj. zakresu pedagogiki specjalnej – rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo.
Warunkiem przyjęcia dziecka do szkoły jest
aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Uczniowie poprzez ruch i zabawę, działania i metody polisensoryczne (m.in. metodę Dobrego Startu, metodę Marii Montessorii, metodę Weroniki Sherborne, kinezjologię edukacyjną Dennisona) obserwują, tworzą, zdobywają wiedzę
i umiejętności.
Baza szkoły
Zajęcia odbywają się w nowoczesnych i nowo wyremontowanych salach dostosowanych do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci. Szkoła posiada:
|
|
- sale lekcyjne
- pracownie plastyczno-techniczną, ceramiczną, gospodarstwa domowego, komputerową, pracownię biologiczną, geograficzną i matematyczną
- gabinety: logopedy, psychologa, pedagoga, rewalidacyjne
- pracownię Montessori
- pracownię garncarko-ceramiczną
- bibliotekę szkolną oraz multimedialną
- małą salę gimnastyczną
- salę do zajęć z gimnastyki korekcyjnej oraz siłownię
- świetlicę i jadalnię
- salę zabaw dla dzieci
- salę doświadczania świata
- windę i sanitariaty dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
- boisko szkolne
- organizujemy również zajęcia sportowe na pobliskim basenie kąpielowym
|
Zapewniamy:
- opiekę dydaktyczno-wychowawczą wykwalifikowanej kadry nauczycieli
- opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną psychologów, pedagoga i logopedów
- dostęp do nauki języka angielskiego
- opiekę medyczną pielęgniarki szkolnej
- obiady w stołówce szkolnej
- uczestnictwo w konkursach oraz imprezach artystycznych i sportowych
- wyjazdy na zielone lekcje i turnusy rehabilitacyjne
- wyjścia do teatru, filharmonii i muzeów
- udział w licznych imprezach szkolnych
- udział w zabawach i zajęciach wszechstronnie rozwijających dzieci i młodzież
W celu zorganizowania wszechstronnej pomocy uczniom w szkole zatrudniony został
doradca zawodowy. Szkolny Punkt Informacji Zawodowej działa w szkole od 01.09.2012r. i mieści się w gabinecie logopedy.
Klasy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
Szkoła Podstawowa
Nauczanie składa się
z dwóch etapów edukacyjnych. Klasy liczą od
6 do 8 uczniów. Na pierwszym etapie edukacyjnym
z dziećmi pracuje pedagog specjalny. Praca
z dziećmi oparta jest na indywidualnych programach edukacyjnych dostosowanych do możliwości poszczególnych uczniów. Podczas zajęć wykorzystuje się metody stymulujące rozwój dziecka m.in. metody
W. Sherborne i Dobrego Startu, piktogramy, aromaterapię, chromoterapię, zajęcia relaksacyjne przy muzyce, masaże terapeutyczne. Uczniowie mają możliwość uczestniczenia
w zajęciach w bogato wyposażonej Sali Doświadczania Świata.
Gimnazjum
Praca z uczniami opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych opracowanych dla każdego ucznia. Zajęcia prowadzone są przez specjalistów. Ich celem jest pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności szkolnych oraz zdobywanie umiejętności praktycznych niezbędnych do funkcjonowania w środowisku społecznym. Uczniowie objęci są stałą opieką rewalidacyjno - terapeutyczną. Na każdym etapie kształcenia uczeń może mieć wydłużony etap edukacyjny.
Pomoc logopedyczna w szkole jest organizowana w formie specjalistycznych zajęć logopedycznych. Liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 4 uczniów. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie. Objęcie ucznia pomocą logopedyczną wymaga zgody rodziców. Udział ucznia w zajęciach logopedycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień, uzyskania osiągnięć edukacyjnych, bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia pomocą logopedyczną.
Prowadzona terapia logopedyczna obejmuje m.in.:
-
ćwiczenia oddechowo – fonacyjno – artykulacyjne
- ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz kształtowanie świadomości fonologicznej
wywołanie oraz prawidłową realizację zaburzonych głosek w izolacji, sylabach, wyrazach, zdaniach i mowie swobodnej
- terapię zaburzeń płynności mówienia
- rozwijanie sprawności gramatycznej, semantycznej i syntaktycznej
Aktywności dodatkowe
Dbamy o to, aby naszym uczniom przybliżyć otaczający ich świat. Dlatego zwiększamy efektywność naszej pracy dydaktycznej stosując różnorodne formy oddziaływań, takie jak:
|
|
- wspaniałe, barwne imprezy i uroczystości
- wyjazdy w ramach "Zielonej Szkoły" oraz na turnusy rehabilitacyjne
- kształcące wycieczki
- zajęcia warsztatowe
|
Rozwijanie zainteresowań
Szkoła stwarza możliwości rozwoju zainteresowań uczniów poprzez:
- prowadzenie specjalistycznych zajęć rewalidacyjnych: korekcja wad mowy, korekcja wad postawy, usprawnianie technik szkolnych, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- kółka zainteresowań: plastyczne, ekologiczne, informatyczne, muzyczne, PCK, LOP, Koło Teatru i Recytacji "Komedia"
- zajęcia sportowe (Szkolna Liga Tenisa Stołowego, Szkolna Liga Unihokeja)
- wycieczki szkolne
- uroczystości i imprezy szkolne
- udział w zawodach sportowych i olimpiadach specjalnych